2014. június 4., szerda

Vigyázz! Kész! Posztolj!- Előítéletek

Sziasztok!

     A mai téma kifogott rajtam, szinte az utolsó percekre hagytam a poszt megírását. Volt egy elképzelésem, mikor megtudtam, mi is lesz a következő téma. Viszont nem voltam biztos, hogy jó e vagy sem... így aztán picit kutakodtam.




     Először leírom a gondolataim, aztán pedig berakok 1- 2 internetes megállapítást.

     Az első ami beugrott nekem, az az egyik gimis osztálytársamhoz kötődik. Emlékszem, első nap bejött az osztályba, ránéztem és kb. az jutott eszembe, hogy te jó ég, ez így jött a megnyitóra?! (lógó gatya, 2 számmal nagyobb felső, ...) A látottak alapján ítéletet mondtam felette, pedig még nem is ismertem. Később ezt elmeséltem neki, persze mindketten jót nevettünk a dolgon. Megítéltem a ruhaválasztása, az annyira laza vagyok, hogy mindjárt szétesek stílusa alapján, ami nagy hiba volt. De hányan csináljuk ezt? Meglátunk egy idegent, egy jövendő munkatársat,... és elkönyveljük, hogy ilyen vagy olyan. Közben meg lehetséges, hogy nem is. Valószínűleg ő is hasonlóan vélekedik rólunk. (Nálunk a faluban a romákat sokan egy kalap alá veszik, aminek meg is van az oka. Mégis vannak köztük rendesek és vannak azok, akiket jobb messziről elkerülni.) 

     Az interneten pedig ilyeneket találtam előítélet címszó alatt:

Wikipédia:
   Az előítélet a tényeken, a hibás vagy merev általánosításokon alapuló, előre kialakított feltételezés, vélemény. Az előítélet a gondolkodás gazdaságosságra törekvő tulajdonságának velejárója - mindenki él vele, ha nem is éppen az emberekkel kapcsolatosan, viszont nem azonos az előzetes ítélet fogalmával.

Kislexikon: 
    Nem tapasztalatokra alapozott, hanem pozitív v. negatív elfogultságból eredő ítélet, amely általában hamis, helytelen következtetésekhez vezet. Az előítélet gyakran oka csalódásoknak, amennyiben az ember olyan tulajdonságokat tulajdonít más embereknek v. jelenségeknek, amelyek azokban nincsenek meg. A mai szóhasználatban az előítélet legtöbbször pejoratív jelentésárnyalattal jelenik meg. Azonban amennyiben az előítélet pusztán hipotetikus jellegű, s az adott ember valóságos összetevők számbavételével képes azt igazolni, módosítani v. megváltoztatni pozitív ítéletalkotásnak is lehet forrása.

xoxo, Réku

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése